حوزه تراز انقلاب اسلامی

مطالب تبیینی تحلیلی پیرامون حوزه تراز انقلاب اسلامی

حوزه تراز انقلاب اسلامی

مطالب تبیینی تحلیلی پیرامون حوزه تراز انقلاب اسلامی

حوزه تراز انقلاب اسلامی

طلبه انقلابی طلبه ای است که در ساحت های باور، ارزش و رفتار، انقلابی باشد.

:heavy_check_markآیت الله صادقی رشاد در همایش حوزه و آینده
:small_orange_diamond: گرایش به سمت شئون جدید در فقه تخصصی هرگز به این معنی نیست که ما از فقه سنتی جدا شویم چراکه اگر کوتاه ترین فاصله ای با آن پیدا کنیم آن فقه جدید صحیح نخواهد بود و باید با همان دقت، استواری، استحکام و عمقی که در جواهر به کار رفته وارد حوزه های جدید شویم. نیازهای نوپیدا بسیار است که شاید پیشینه ای ندارد مثل مسأله ی بانک که در چند دهه ی اخیر به وجود آمده، طبیعی است که در فقه ما پیشینه ای نداشته باشد. 

نظام بانکی امروز آلوده به رباست نه اینکه همه ی اعمالش ربوی است اما متأسفانه آلوده به ربا شده است چراکه ما در فقه ماهیت بانک را نفهمیده ایم. فضای مجازی نیز اینگونه است و فضای مجازی به تعبیر رایج همه ی ساعات و عرصه های حیات بشر را تحت پوشش قرار داده و فهم این مقوله لازم است و باید کسانی تخصص پیدا کنند تا فروع متناسب با اینها را به وجود بیاورند.

:small_orange_diamond:امروز فقه رقیبی پیدا کرده است که اجازه نمی دهد کار خود را انجام دهد و آن رقیب علوم انسانی است. امروز در جهان این علوم اسلامی است که شئون را اداره می کند و نه فقه، آیا امور اقتصادی، فرهنگی و … تابع اهداف فقهی و شرعی است؟! بلکه اینگونه نیست و ارتباط فقه یک ارتباط نسبی است. امروز اقتصاد در قبضه ی اقتصاد سکولار است و اقتصاددان ها که چه بسا متدین هم هستند اما از اقتصاد دینی چیزی بلد نیستند که البته بر آنها هم نمی توان عیب گرفت چراکه ایراد از بنده ی طلبه است.

:small_orange_diamond:اگر در دنیای غرب سخن از تعارض علم و دین باشد آنجا تعارض در حقیقت میان الهیات و علوم انسانی است اما در ایران اگر سخن از تعارض علم و دین شود این تعارض فقه و علوم انسانی است و تا زمانی که به تولید علوم انسانی-اسلامی نپردازیم و فقه را با آ ن درنیامیزیم و به همان گستردگی علوم انسانی فقه را بسط ندهیم و فقه ما حرفی برای گفتن نداشته باشد ما میدان را باخته ایم و نپرداختن به عرصه های فقهی به معنای واگذار کردن عرصه ی حیات امت به سکولاریسم است لذا لازم است فقه، تخصصی شود.

  • طلبه انقلابی

حوزه انقلابی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی